Sunday, 6 March 2011

TORTURA:Seksa & Maut...

Assalamualaikum...hehe...semalam baru je gi exhibition TORTURA nih...kat Muzium Seni Negeri Pahang...TORTURA ni dia pamer kan brg2 yg org zaman dulu(waktu zaman pertengahan eropah) gunakan utk hukum org2 yg bersalah...huhh..memang kejam giler la brg2 diorg nih...haha...scary pun ade, kejam pun ade...But Interesting...memang cool!!!...haha...

Sebenarnye memang aku tak pernah pergi pun mane2 muzium seumo hidup aku...skang ni kira amik peluang la tgk2...alhamdulillah dapat gak aku gi muzium..hehe...


Mula2 sampai je dah nampak poster2, banner2 kat tepi2 jalan tuh...hohh...excited gileh...masuk je...bayar masuk sebanyak RM6 seorang...pastu tak tau nk jalan mane...hehe...jalan la belah kanan...hati dah berdebar sebab org muzium tu buat gelap2 kira cm scary2 laa...haha...jalan slow2 pastu bilik pertama tuh nampak patung pakai baju itam tutup muke...gilerr...aku nk masuk pun tak berani...tambah2 kakak aku duk ckp takut2...bertambah la takut aku...haha...pastu tgk2 la...baca2 kegunaan brg2 tuh...kepada siapa hukuman tu diberikan...byk btul info....

Patung baju itam ni la yg wat aku takut...haha...
Bersama si tukang potong kepala...heee...

Ade alat gari org...ade alat hancurkan kepala org...

Gari
Alat penghancur kepala dgn skru & penutup  kepala

Ni alat emm...kira cakar2 org la...siat2 ke..haha...kejam tul...dia ikat pesalah kaki, tangan...pastu pakai mende nih cakar2 atau cucuk2 atau siat2 kat badan pesalah...


Ade satu ni memang tak leh blaa kut aku...ngilu ase...Gergaji...mangsa akan digantung secara terbalik bagi memastikan oksigen pada otak mencukupi dan masih dalam keadaan sedar sehingga gergaji sampai ke pusat...uhhh....giler...tapi nk tau tak sape yg kena hukuman nih...hukuman nih dikenakan kepada org2 seperti pondan, lesbian...emm...ape lagi ek...lebih kurang golongan2 cmtu la...hubungan sejenis...

Gergaji
Camni la diorg buat...
Ni pulak alat pemecah lutut...walaupun nama dia ade kait ngan lutut tapi mende nih digunakan gak utk bahagian lain seperti siku, lengan dan juga bawah betis...sekali kena...bukan setakat rosak teruk...sampai hilang fungsi saraf...tak leh nk jalan la...

Alat pemecah lutut...
Pastu org2 zaman dulu memang suke bakar2 buat BBQ kan...hahaha...saje je...diorg hukum pesalah ngan membakar hidup2...ade satu nih dia letak atas jaring tu je...satu ni pulak dia buat mende yg berbentuk lembu dan ade pintu dia tepi...dia akan masuk kan pesalah ke dlm pintu tu...dan dibakar hidup2...


HAHA!!!dlm byk2 brg nih...ni la yg wat aku ketawa...haha...Cawat Besi...mende nih akan dipakai oleh kaum isteri dimana suami nye akan merantau jauh...pergi berperang ke...ini adalah bertujuan tidak berlaku kes2 seperti rogol ataupun curang...haha...kalau la si suami pergi selama beberapa bulan...cmne la si isteri nk kencing berak...hahaha....

Cawat besi...hehe...

Byk nye la nk citer...haha...tapi memang mcm2 la kat sini...masih byk laa nk tunjuk kan...ringkas kan je la yek...kat situ ade kerusi soal siasat...ade iron maiden...ade judas cradle...hmm...kalau la nk lebih lagi pergi la sendiri di Muzium Seni Negeri Pahang...anda semua boleh lihat dgn lebih dekat...korang boleh tgk kat fb gamba2 nih...

Kerusi soal siasat...

So sekarang nih nk jadi promoter ckit...kawan2 sume...pergi la exhibiton nih...memang best...tak rugi kut pergi...byk info leh dpt...anda mungkin berada di zaman itu ketika melihat brg2 ini...mwahaha...hehe...emm...TORTURA ni bermula dari 1Mac 2011 hingga 31 Mei 2011...bertempat di MUZIUM SENI NEGERI PAHANG...waktu...dibuka setiap hari dari pukul 10pagi hingga 7malam...tiket hanya berharga...RM6 tuk dewasa...RM3 tuk kanak2...pergi ye kawan2...


TORTURA...best!!!

hehe...

5 comments:

  1. menarik dan sangat mengagumkan....

    ReplyDelete
  2. sy copy link entry ni masuk sy punya blog tanpa izin..maaf eh

    ReplyDelete
  3. Helmi: terima kasih..kalau berkesempatan pergi la kat situ...memang menarik...

    Dya: tak pe...haha...seronok bile dpt tau ade gak org yg pergi ke sana...selalu nye org kurang gemar pameran2 sebegini...haha...

    ReplyDelete